Beter voor Natuur & Boer is een onafhankelijke stichting die zich inzet om de productie- en marktstandaarden te verduurzamen. Dit doet zij in samenwerking met boeren, telers, ketenpartners, verwerkers en inkopende partijen in de levensmiddelenbranche.
De stichting stelt boeren en telers in staat om de kosten van verdere verduurzaming op te vangen door middel van een duurzaamheidspremie. Deze kosten kunnen betrekking hebben op inspanningen op het gebied van biodiversiteit, klimaat, milieu en dierenwelzijn.
Het doel van al deze inspanningen is om de voedselproductie en verwerking verder te verduurzamen en toekomstbestendig te maken. Het Beter voor Natuur & Boer keurmerk op producten is het bewijs dat er aan alle voorwaarden is voldaan.
Wat wilt Beter voor Natuur & Boer bereiken?
Beter voor Natuur & Boer heeft een duidelijke ambitie: een duurzame en toekomst bestendige keten realiseren. Om dit te bereiken werken we samen met boeren, telers en verkopende partijen in de levensmiddelenbranche om de voedselketen te verduurzamen.
Is Beter voor Natuur & Boer onafhankelijk?
Ja, de stichting Beter voor Natuur & Boer is een onafhankelijke stichting die als doel heeft om samen met boeren, telers, ketenpartners, verwerkers en inkopende partijen in de levensmiddelenbranche de productie- en marktstandaarden verder te verduurzamen.
Wat is de geschiedenis van Beter voor Natuur & Boer?
Het Beter voor Natuur & Boer certificatieschema is in 2017 ontwikkeld als privaat bedrijfsprogramma voor Albert Heijn in een samenwerking met inmiddels 1200 boeren en telers en strategische partners. Samen met deze partijen is intensief gewerkt aan het verbeteren van dierenwelzijn, natuur en het verdienvermogen van de boer.
Een belangrijke stap om te komen tot een breed toegankelijk keurmerk is het onderbrengen van de programma’s in een onafhankelijke stichting: de Stichting Beter voor Natuur & Boer. Het huidige bedrijfsprogramma van Albert Heijn is de basis voor de certificeringsvoorwaarden van de Stichting Beter voor Natuur & Boer certificatieschema's.
Albert Heijn heeft aangegeven Beter voor Natuur & Boer open te stellen voor andere partijen door de programma’s van een privaat bedrijfslogo naar een breed toegankelijk keurmerk te veranderen. Daarmee wil de supermarkt bijdragen aan de verdere verduurzaming van het voedselsysteem in Nederland. Omdat de standaard is opengesteld vanuit deze onafhankelijke stichting, kunnen steeds meer spelers meedoen. Dat past in de overtuiging van onze stichting: verduurzaming is een zaak van de hele keten.
Waarmee onderscheidt Beter voor Natuur & Boer zich van andere keurmerken?
De Stichting Beter voor Natuur & Boer is een onafhankelijke stichting die als doel heeft om samen met boeren, telers, ketenpartners, verwerkers en inkopende partijen in de levensmiddelenbranche de productie- en marktstandaarden verder te verduurzamen. Het gaat daarbij onder meer om inspanningen op het gebied van natuur, biodiversiteit, klimaat, milieu en dierenwelzijn. Deze zijn vastgelegd in de certificatieschema’s van de Stichting Beter voor Natuur & Boer die u kunt vinden via Certificering (betervoornatuurenboer.nl). In deze schema’s staat het evenwicht tussen de natuur, dierenwelzijn én de boer en teler centraal. Stichting Beter voor Natuur & Boer stelt boeren en telers in staat om de kosten van verdere verduurzaming op te vangen door middel van een duurzaamheidspremie.
Certificeringsprogramma’s
Welke programma’s zijn er door Beter voor Natuur & Boer opgezet?
Op dit moment zijn er vijf verschillende programma’s ieder gericht op een eigen productgroep: • Aardappelen, groente en fruit (AGF) • Ei • Kip • Varken • Zuivel
Worden de programma’s doorontwikkeld en hoe gaat dit in zijn werk?
De Stichting Beter voor Natuur & Boer is een onafhankelijke stichting die als doel heeft om samen met boeren, telers, ketenpartners, verwerkers en inkopende partijen in de levensmiddelenbranche de productie- en marktstandaarden verder te verduurzamen. Verduurzaming van de voedselproductie is meer dan ooit actueel. Thema’s als biodiversiteit, dierenwelzijn en het reduceren van CO2-uitstoot staan bovenaan de agenda. Hierin pakken we onze verantwoordelijkheid en leggen we de lat steeds een stukje hoger door onze programma’s samen met boeren, telers en experts uit de wetenschap en het bedrijfsleven door te ontwikkelen. Hoe we dat doen kan je lezen op https://betervoornatuurenboer.nl/documents/Beter-Voor-Certificeringsvoorwaarden-1.0---21-november-2023.pdf
Producten in de winkels
Hoe kan ik een Beter voor Natuur & Boer product herkennen?
Een Beter voor Natuur & Boer product draag het groene keurmerklogo van de stichting Beter voor Natuur & Boer. Je kunt het logo tegenkomen op een groot assortiment zuivelproducten (melk, yoghurt, kaas en boter), eieren, kip, varken, aardappelen, groenten en fruit.
Waarom is nog niet op elk product het nieuwe stichtingslogo te zien?
Deelnemers aan het bedrijfsprogramma van Albert Heijn starten in 2024 de transitie naar certificatie volgens het Beter voor Natuur & Boer certificatieschema van de stichting. Albert Heijn heeft aangegeven een verzoek in te dienen bij de Stichting Beter voor Natuur & Boer om gedurende een overgangsperiode het bedrijfslogo Beter voor Natuur & Boer met toestemming van de stichting te kunnen blijven gebruiken. Gaandeweg zullen de deze logo’s plaats maken voor de logo’s vanuit de stichting.
Privacy en betrouwbaarheid
Hoe wordt de betrouwbaarheid van het keurmerk geborgd?
In auditprotocollen is beschreven aan welke voorwaarden alle bedrijven die in een gesloten keten samenwerken, moeten voldoen om gecertificeerd te worden. Pas na certificatie door een onafhankelijke certificatie instelling mogen ze een Beter voor Natuur & Boer product op de markt zetten. Daarna worden ze ieder jaar gecontroleerd op de eisen door een certificatie instelling.
Hoe wordt de dataprivacy van de deelnemers in het programma geborgd?
Bij de verwerking van de Persoonsgegevens houden wij ons aan de eisen die de privacywet- en regelgeving daaraan stellen.
Aanmelding
Kan ik me als boer of teler zelf aanmelden?
Nee, dat kan niet. Het certificatieschema van de Stichting Beter voor Natuur & Boer is gebaseerd op een gesloten keten. Een inkopende partij (een supermarktketen of een fabrikant) werkt samen met een ketenpartner of ketenpartners die een directe (contractuele) samenwerking heeft met boeren en telers. De inkopende partij en de ketenpartner melden zich samen aan bij de Stichting Beter voor Natuur & Boer via de website van de stichting https://www.betervoornatuurenboer.nl/aanmelden.html.